Pedagogisch Werkplan
Voorwoord
Gastouderopvang De Streektuinen biedt kleinschalige en warme opvang voor kinderen van 0 tot 4 jaar. Met dit pedagogisch werkplan waarborgen we kwalitatief hoogwaardige opvang. We gebruiken het als leidraad voor ons dagelijkse handelen, evalueren regelmatig, en passen het aan waar nodig om de best mogelijke zorg en ontwikkeling te bieden.
Ouders én verzorgers krijgen dit plan bij de eerste kennismaking. Zo kan alles thuis nog eens rustig worden doorgenomen. In de toekomst zal het meest actuele werkplan ook op onze website beschikbaar zijn.
1. De vier pedagogische basisdoelen
De Wet Kinderopvang noemt de volgende vier basisdoelen. Hieronder lees je hoe wij ermee aan de slag gaan:
1.Emotionele veiligheid bieden
Een kind moet zich gezien, gehoord én geborgen voelen.
Wij bouwen een vertrouwensband op door oogcontact, lijfelijke nabijheid en een luisterend oor.
Persoonlijke aandacht krijgt prioriteit, of het nu gaat om individueel spel of gezamenlijke activiteiten.
2. Persoonlijke competenties ontwikkelen
We stimuleren zelfstandigheid, zelfvertrouwen, creativiteit en flexibiliteit.
Kinderen mogen hun eigen tempo volgen. Activiteiten sluiten aan bij hun interesses en brengen uitdaging op een speelse manier.
Complimenten zijn ons favoriete ‘gereedschap’ om trots en zelfvertrouwen te bevorderen.
3. Sociale competenties bevorderen
Sociale vaardigheden zoals delen, samenwerken, hulpvaardigheid en empathie komen dagelijks aan bod.
We geven zelf het voorbeeld als rolmodel en begeleiden kinderen in bewegingen tussen samen spelen, conflicten oplossen en respect voor anderen.
4. Normen, waarden en cultuur eigen maken
We gebruiken spel en dagelijkse routines om respect, beleefdheid, eerlijkheid en wederzijds begrip te leren.
Woorden als “alsjeblieft”, “dankjewel” en verontschuldigingen horen erbij.
We laten kinderen vrij in hun keuzes, binnen veilige kaders, en belichten waarom bepaalde omgangsvormen belangrijk zijn in onze samenleving.
2. Plaatsing, intake & wennen
Kennismakingsmoment: samen maken we kennis, bekijken we de ruimte en bespreken we praktische zaken zoals voeding, slaap, brengen/halen en bijzonderheden.
Wenperiode: een zachte overgang met 2–4 uur kosteloos wennen in de week vóór de start. Vooral bij jonge kinderen houden we rekening met slaap- en eetmomenten. Ouder(s) blijven in de eerste uren beschikbaar voor vragen.
Breng- & haalmomenten: korte overdracht via een app of mondeling; bij bijzondere onderwerpen maken we extra tijd. Transparantie staat voorop.
3. Dagritme
Een structuur met herkenbare momenten geeft kinderen rust en houvast.
Dagelijks vaste momenten voor fruit, spel, rust, maaltijden en buitenactiviteiten.
Bij baby’s sluiten we zoveel mogelijk aan op het thuisritme.
Peuters en dreumesen krijgen vaste eet- en slaapmomenten, met ruimte voor spontane spelmomenten.
4. Eten en drinken
Samen aan tafel eten is belangrijk voor zowel voeding als sociale ontwikkeling.
Ochtendfruit met keuzevrijheid en sfeer.
Lunch vaak met volkoren- of bruinbrood en gevarieerd beleg.
Tussendoortjes zoals fruit, groenten, koek of beschuit, en af en toe iets feestelijks.
Bij speciale diëten of culturele wensen stemmen we af met ouders. Daar waar nodig, is een stappenplan voor allergieën aanwezig.
5. Hygiëne & veiligheid
Luiers en doekjes worden verzorgd door ouder(s). Verversen gebeurt tijdig en met zorg.
Zindelijkheid wordt spelenderwijs gestimuleerd wanneer het kind daaraan toe is, met een positieve en geduldige aanpak.
We hanteren veilige slaapomstandigheden: juiste bedjes, geen losse spullen bij slapen, frisse lucht en tijdige schoonmaak van beddengoed.
EHBO-kennis is up-to-date, inclusief jaarlijkse bijscholing. Risico’s in huis en tuin worden regelmatig geïnventariseerd en afgehandeld.
6. Ontwikkeling en participatie
Vrij in eigen tempo ontwikkelen: elk kind groeit in zijn/haar eigen tempo. We richten activiteiten in op interesse en ontwikkeling.
Kindparticipatie: kinderen mogen meebeslissen – bij activiteitenkeuze, voorlezen, liedjes, tafeldekken, uitstapjes, enzovoort. Zo leren ze zichzelf kennen en groeien in zelfvertrouwen en zelfstandigheid.
7. Informatie & betrokkenheid
Dagelijkse overdracht: via app en/of mondeling bij brengen/halen, inclusief foto’s en hoogtepunten van de dag.
Nieuws & updates: nieuwsbrieven, foto’s en belangrijke mededelingen via WhatsApp of andere kanalen, met respect voor privacy en toestemming.
8. Klachten & feedback
We staan open voor feedback. Is er iets dat je dwarszit? Vertel het, dan zoeken we samen naar een oplossing.
Mocht je je niet op je gemak voelen bij direct contact, dan kun je het ook melden bij het gastouderbureau. Jouw tevredenheid is essentieel voor de opvang.
9. Ruimte & materialen
Binnenruimte: veilig, gezellig en afgestemd op verschillende leeftijden. Denk aan een knusse leeshoek, blokken, poppen, knutselmateriaal en zachte speelhoek.
Buitenruimte: een veilige tuin met speeltoestellen, rijdend materiaal en plek om te ontdekken. In zomer én winter zoveel mogelijk buiten zijn. Speelgoed past zich aan aan het seizoen.
Dit pedagogisch werkplan vormt de basis voor hoe we dagelijks werken bij Gastouderopvang De Streektuinen. Het biedt structuur, warmte en ruimte voor ontwikkeling, met als doel ieder kind een gelukkige, leerzame en liefdevolle opvangervaring te geven.